منو وبلاگ
امیر المؤمنین علی (ع) فرمود:: بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.
نويسندگان
عناوین مطالب.
دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بهشت دختران و آدرس http://hejabefatemeh.loxblog.com/ 

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما

لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم سایت

نسبت چادر با اسلام

یک سوال همیشه مطرح بوده است که آیا چادر دستورالعمل اسلام است یا زاده تخیل افراد تنگ نظر ؟

 
 

آیات و روایات قرآن و سیره معصومین ما همواره بیانگر وجود پوشش برای زنان در اسلام است. در قرآن کریم آمده است :

یاایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذالک ادنی ان یعرفن فلایوذین و کان الله غفورا. (احزاب: ۵۹)

ای پیامبر،به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جِلباب ها (روسری های بلند،چادر) خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند . خداوند همواره آمرزنده و پررحمت است.

منظور از جلباب پوششی است که از روسری بزرگتر و از عبای زنانه کوچکتر است و این پوشش به چادر شباهت نزدیکتری دارد.

همچنین در سوره نور آمده است که:

و القواعد من النساء اللاتی لایرجون نکاحا فلیس علیهن جناحان یضعن ثیابهن غیر متبرجات بزینته و ان یستعففن خیر لهن و الله سمیع علیم:

زنان سالخورده ای که امیدی به ازدواج ندارند می توانند به شرط آنکه با آرایش ظاهر نشوند، چادر که با آن خود را می پوشاند کنار بگذارند، هر چند اگر پاکدامنی پیشه سازند و خود را بپوشانند برای آنها بهتر است و خداوند شنوا و داناست.

 این آیه نیز بیانگر استفاده زنان مسلمان از چادر می­ باشد که معمولا در وقت ورود به منزل آن را کنار می گذارند. همچنین خداوند از همسران پیامبر خواسته است که تقوا پیشه کنند و هوس آمیز سخن نگویند و مانند دوران جاهلیت در میان مردم ظاهر نشوند و پاهایشان را به زمین نکوبند تا زینت های پنهان شان آشکار گردد.

ام سلمه همسر پیامبر صلیاللهعلیهوالهوسلم می ­فرماید: هنگامی که آیه حجاب نازل شد زنان انصار در حالی که عبا و چادر مشکی برسر داشتند از منزل بیرون می ­آمدند. رسول خدا صلیاللهعلیهوالهوسلم خطاب به زنی به نام حولاء فرمود: جایز نیست زن مچ دست و قدم های (پاهای ) خود را برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند و اگر مرتکب چنین  گناهی شد، همیشه مورد لعن و غضب خداوند و فرشتگان الهی است و عذاب دردناکی برای او آماده شده است.۱

از آیات و روایاتی که در قرآن کریم و کتب احادیث موجود است و به بعضی از آنها اشاره شد یک قاعده کلی استنباط می شود و آن این است که:

هرچقدر زن به ویژه زن جوان با نامحرم کمتر رابطه داشته باشد و همسخن شود و خود را از انظار نامحرمان دور کند برای او و جامعه بهتر است. دربین پوشش ها هم آنچه زن را بهتر می پوشاند و اندام او را نمایان نمی سازد و نظرهای کمتری را به او خیره می سازد، حجاب برتر و همان چادر است.

حضرت علی علیهالسلام زنان مسلمان را از اینکه موها را به شکلی برجسته پشت سر جمع کنند یادست خود را به گونه ای رنگ کنند که حالت نقش و نگار داشته باشد و در پیش نامحرمان جلب نظر کند نهی کردند. ۲

در سیره فاطمی آمده است، وقتی ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسلام غصب کنند آن حضرت مقنعه و چادرش را در حالی که تمام بدنش را پوشانده بود سر نمود و برای ایراد سخنرانی و دفاع از اسلام از منزل خارج شد. سایر ائمه معصوم نیز بر ضرورت پوشش زنان مسلمان و دور بودن آنان از نگاه های بیماردلان تاکید می ­کنند. درقرآن و روایات معصومین علیهالسلام اصل کلی و تغییر ناپذیر این است که زن نباید لباس محرک و شهوت انگیز بپوشد.

 در کشور ما نیز پوشش اسلامی رواج دارد و بسیاری از زنان ضمن فعالیت های گسترده اجتماعی از چادر استفاده می ­کنند. مراجع و علمای گرانقدر نیز همواره بر ارزش چادر تاکید می ­کنند از جمله رهبر فرزانه انقلاب می­ فرمایند :

من میگویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم یک نشانه ملی ماست که منافاتی با هیچ نوع تحرکی از زن ندارد. اگر واقعاً کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری به معنای تحرک باشد، لباس رسمی زن میتواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است. سزاوار است که خانم ها از چادر استفاده کنند. چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و بانوان محترم باید با حفظ این شعار رسمی سعی کنند حرکت دشمن علیه حجاب برتر را خنثی نمایند.

اما متاسفانه یکی  از معضلات جوامع اسلامی از جمله کشور ما بدحجابی زنان و دورشدن آنان از تعالیم اسلام است. دشمنان اسلام از راه های مختلف می خواهند زشتی محرمات و معاصی و منزلت حیا، عفت و چادر از بین ببرند. از همین رو به شیوه های مختلف در اذهان جوانان القا می کنند که ارزش، شخصیت و تمدن در لباس هایی مثل چادر نیست.

اگرچه مانتو و پوشش هایی مانند آن درصورتی که دوخت، مدل و رنگ آن مناسب بوده و تحریک کننده نباشد و موجب جلب توجه دیگران نگردد اشکال ندارد و قطعا ما نمی توانیم حجاب را تنها در چادر منحصر کنیم، ولی معرفی چادر به عنوان بهترین نوع حجاب هم هرگز نباید از دستورالعمل کار فرهنگی و تبلیغی حذف شود.

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: چادر اسلام
| دو شنبه 18 بهمن 1400 | | 23:33 | | بهاره کریمی |
درباره


****** بسم الله الرحمن الرحیم ****** در عشق، تو اقتدا به زهرا کردی صد پنجره نور، بر جهان وا کردی آرامش و رستگاری دنیا را در خیمه چادرت مهیا کردی ******************************** با سلام من بهاره کریمی هستم دانش آموز پایه ششم ، مدرسه پروین اعتصامی ******************************** قصد دارم در این وبلاگ ارزش والای زن را در جهان نشان دهم و فرهنگ حجاب را در جامعه زنده کنم.شما خواننده عزیزمی توانید آزادی و حجاب و پوشش و آرایش و کلیه مسائل زنان را در این وبلاگ مشاهده کنید. لطفا با نظرات خود ،من را برای تهیه بهتر مطالب یاری کنید
امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 16798
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1

آیه قرآن تصادفی

TOOLS SALAVAT